De kracht van intervisie
Iedereen loopt tijdens het werk wel eens tegen vragen, dilemma’s en problemen aan. Deze kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met het omgaan met conflicten, lastige situaties met cliënten, omgaan met veranderingen in de functie of in de organisatie, moeite met het doseren van de tijd en energie, of het samenwerken met collega’s. In zo’n situatie is het fijn om ervaringen uit te wisselen met vakgenoten die deze situaties ook meemaken, of al meegemaakt hebben. Intervisie biedt de mogelijkheid om deze vakgenoten te ontmoeten.
Intervisie is samen leren en elkaar verder helpen. Het is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij mensen een beroep doen op hun vakgenoten om mee te denken over werk gerelateerde vraagstukken. Je kunt het zien als gratis gebruik maken van elkaars brein en jarenlange ervaring. In een vaste groep worden vraagstukken aan elkaar voorgelegd. Het is vaak een feest van herkenning en het is goed om met anderen stil te staan bij dilemma’s en keuzes. Goede begeleide intervisie kan meer inzicht in je eigen functioneren opleveren, bijdragen aan je persoonlijke ontwikkeling en antwoorden geven op de vragen waar je tegen aan loopt. Er wordt op een constructieve manier gebruik gemaakt van elkaars ervaring, kennis en persoonlijke kwaliteiten.
Kwaliteitstoetsen Advocatuur
Vanaf 1 maart 2020 dienen advocaten jaarlijks te voldoen aan de kwaliteitstoetsen door deel te nemen aan intervisie, gestructureerd collegiaal overleg of peer review. Als het gaat om intervisie geldt dat iedere advocaat tenminste 8 uur per jaar aan intervisie moet doen. Van de 8 uur die je aan intervisie besteedt mag je 4 uur opvoeren als niet-juridische opleidingspunten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een gestructureerd intercollegiaal overleg waar geen punten aan toegekend mag worden. Het heeft dus zo zijn voordelen om te kiezen voor intervisie.
Doelstellingen
• Onderlinge uitwisseling en steun bij werksituaties zoals een veranderingsproces, belemmering, werkprobleem of moeizame relaties.
• Je leert scherper en vanuit meerdere perspectieven te kijken naar je eigen werkwijze.
• Je krijgt inzicht in eigen opvattingen die van invloed zijn op je werk.
• Vergroten van het zelfsturende, zelflerende en zelfbeslissende vermogen.
• (Verder) ontwikkelen van vaardigheden op het vlak van luisteren, vragen stellen, advies en feedback geven en doorvragen.
Daarom kies je voor LEF
• NOvA geaccrediteerde gespreksleider en vFAS erkende intervisiebegeleider, met achtergrond in de psychologie en het trainersvak. Hierdoor is er naast het groepsproces ook veel oog voor individuele ontwikkelingsprocessen.
• Om persoonlijke en professionele ontwikkeling te optimaliseren worden intervisiesessies vormgegeven aan de hand van individuele leerplannen. De leervragen en behoeftes worden in kaart gebracht, zodat er tijdens de intervisies hieraan gewerkt kan worden.
• Voor het leerproces is het belangrijk dat er wordt gekeken welke intervisiemethode of vorm het beste past bij een bepaalde casus, of de leervragen van de casusinbrenger. Om die reden maakt LEF gebruik van veel verschillende intervisiemethoden. Afhankelijk van de casuïstiek en leervraag wordt een bepaalde methode gekozen. Dit zorgt voor een beter leereffect dan wanneer voor een intervisievorm wordt gekozen zonder hierbij stil te staan.
• Naast het begeleiden van intervisie biedt LEF ook vaardighedenworkshops op maat aan waarbij advocaten hun niet-juridische opleidingspunten kunnen behalen. Denk hierbij aan workshops als oplossingsgericht denken & werken, eerste indrukken, verbindend communiceren en grenzen stellen. Ben jij vFAS-advocaat? Bekijk dan op exclusief voor vFAS wat de mogelijkheden zijn.
• De intervisies, workshops en de trainer van LEF worden gemiddeld met minimaal een 8,5 beoordeeld.
Combineer intervisie slim met vaardigheden. Behaal zo in 1 dag intervisie- en opleidingspunten! Waar mogelijk wordt de intervisie gekoppeld aan het thema van de workshop zodat het geleerde direct in de praktijk gebracht kan worden.